Skolans lokaler (Sturegatan 8 i Sundbyberg)

Utbildningslängd

3 timmar + rast (fika ingår)

600 kr/person

Krav för att gå handledarkurs i Stockholm

Eleven måste vara minst 15 år och 9 månader för att gå introduktionsutbildningen, för att sen börja övningsköra från dess att man fyllt 16 år.

Som handledare behöver man själv ha fyllt 24 år, samt ha haft behörighet för det fordon som ska övningsköras med i 5 år. Efter att man har gått introduktionsutbildning så gäller den i 5 år innan man behöver gå på den på nytt, och man behöver inte heller gå på utbildningen en gång till inom den här tidsramen ifall man ska ta in en ny elev. Då är det bara den nya eleven i fråga som behöver gå på utbildningen.

Efter genomförd handledarutbildning så behöver handledaren att ansöka om ett handledarbevis hos Transportstyrelsen, detta kan du göra här.

Som elev behöver du även ha ansökt om att körkortstillstånd och fått ett giltigt körkortstillstånd innan du har lov att börja övningsköra, detta kan du också göra via Transportstyrelsens hemsida.

Under vår handledarkurs i Stockholm kan ni förvänta er att lära er om följande:

• Regelverket kring övningskörning samt utbildningens mål
  • Ni får tips om hur man kan strukturera sin övningskörning hemma på ett effektivt sätt
  • Vilka risker man bör ha i åtanke när man befinner sig ute i trafiken som nybörjare
  • Vanliga misstag man brukar begå
  • Teori om sparsam körning och miljömedvetenhet

Utbildningstiden är i 3 timmar enligt Transportstyrelsens bestämmelser, vi lägger även till en halvtimmes rast där det även bjuds på fika. Ni är givetvis varmt välkomna att ställa frågor och ta en interaktiv roll i utbildningen. Vi uppmanar till öppna diskussioner där man är fri att erbjuda sina egna åsikter och erfarenheter.

Efter handledarutbildningen i Stockholm

Efter genomförd handledarutbildning och med giltigt körkortstillstånd så kan elev och handledare övningsköra privat. När handledarutbildning är utförd får eleven möjlighet till att övningsköra på egna villkor och kan spendera mycket mer tid bakom ratten, detta underlättar enormt att skapa en god körvana under övningskörningen som kommer öka elevens chans att ta körkortet.

När man övningskör privat måste handledaren ha med sig handledarbeviset och måste vara närvarande i bilen på samma sätt som om din handledare skulle kört bilen själv. Här gäller alltså inte att övningsköra hem från festen eller liknande om din handledare inte är i skick för att köra! Om eleven begår lagbrott vid privat övningskörning så är det elevens handledare som är ansvarig. Detta kommer vi gå igenom grundligt på vår handledarutbildning så att både elev och handledare är väl införstådda i vad som gäller vid privat övningskörning.

Handledarkurs körkort Stockholm

Som ett resultat av vår mångåriga erfarenhet så har vi den expertis som krävs för att ge dig bästa möjliga förutsättningar inför ditt körkortsprov. Hos oss hittar du en tillgänglig och pedagogisk miljö samt utbildare som kan skräddarsy sin kursplan utefter dina förutsättningar och din kunskapsnivå. Vi utför våra kurser ett stenkast från Sundbyberg Centrum, vid Sturegatan 8.

Vi erbjuder vår handledarutbildning och andra kurser till väldigt förmånliga priser, i enlighet med vårt mål att vara den mest prisvärda trafikskola i Storstockholm. Vi erbjuder även många andra kurser och utbildningar för att kunna erbjuda er en helhetslösning för alla era körkortsbehov. Vi erbjuder utbildningar för bil, MC och även moped. Testa även vårat gratis teoriprov för att se vart du ligger till med din teoriutbildning för körkort!

Ifall du har några funderingar eller frågeställningar så är du naturligtvis varmt välkommen att höra av er till oss. Du kan använda dig av kontaktformuläret som du finner längre på denna sida eller så kan du ringa oss. Vi ser fram emot att få träffa just dig!

Våra elever kommer gåendes hit, men kör härifrån.