Handledarutbildning körkort online

Idag vill många ta sin handledarutbildning online då man ofta har hört att vänner eller bekanta har gjort på detta sättet. Idag ser möjligheterna för en handledarutbildning online annorlunda ut då trafikskolor endast kan erbjuda handledarutbildning för körkort online under speciella förhållanden.

Handledarutbildning – Kan man gå kursen online?

Tyvärr kan man inte längre gå sin handledarutbildning för körkort online utan den behöver göras på plats hos din trafikskola med trafiklärare närvarande. Möjligheten att gå handledarutbildningen online var något som erbjöds under tidsperioden 15 januari till 30 september år 2021 då Covid-19 pandemin förhindrade att man samlades i större sällskap.

Varför kan man inte längre genomföra handledarutbildning online?

Trafikverket har beslutat om att man inte längre kan genomföra sin handledarutbildning online/på distans på grund av att introduktionsutbildningen har högt uppsatta mål som måste uppnås och att det krävs kontakt och kommunikation mellan elev och trafiklärare för att säkerställa att dessa mål uppnås. Då läraren har en begränsad tid att förmedla viktig information till eleverna på utbildningen innan de påbörjar privat övningskörning är det ytterst viktigt att trafikläraren ser att alla elever är närvarande, detta är något som inte kan uppnås i samma grad genom en handledarutbildning som har utförts på distans.

Kommer man kunna utföra handledarkurs online igen?

Vi vet inte om man kommer få möjligheten att erbjuda handledarkurs på distans igen i framtiden, det beror mycket på vad transportstyrelsen beslutar om och även på hur Covid-19 spridningen ökar eller minskar i framtiden. Om Pandemin blommar upp igen under vintern och man anser att riskerna för smittspridning bör begränsas är det en möjlighet att handledarkurs online återinförs.

Handledarutbildning hos JP’s trafikskola

Vill du gå en handledarutbildning i Stockholm kan du vända dig till oss på JP’s trafikskola i Sundbyberg för din handledarutbildning. Vi erbjuder dig utbildning för både handledare och elev som gäller i 5 år, utbildningen tar ungefär 3 timmar och är enligt transportstyrelsens bestämmelser för hur en handledarkurs ska utformas. Både handledare och elev behöver ha genomfört och fått godkänt på sin handledarkurs för att få övningsköra privat. För att få godkänt på handledarkursen behöver du som deltagare kunna påvisa att du förstår riskerna i trafiken och delta i diskussion kring frågor om riskfaktorer för dig som förare.