Högfartsbana mc

Högfartsbana mc – högfartsprovet

Syftet med högfartsbana för MC är att manövrera cykeln i hög hastighet och att göra en undanmanöver. Att manövrera innebär att du kör mellan koner på högfartsprovet. Om du gör en undanmanöver åt vänster, då ska du också svänga och luta dig åt vänster. Det kan vara fördelaktigt att ha några saker i åtanke på högfartsbanan för MC. Det är bland annat att, hitta rätt växel för din hoj. Du bör även försöka hålla jämn gas. Sedan är det även viktigt att växla ner inför vändningen. Fortsättningsvis, är det bra att försöka hålla blicken långt fram, alltså dit du ska. Detta hjälper dig med balansen. Syftet med högfartsprovet är alltså att du ska lära dig att manövrar cykeln i en hög hastighet och även att göra undanmanöver. Detta testas genom att du kör med din MC i 50 km/h på högfartsbanan mellan olika uppradade koner. Ett annat tips är att försöka nå upp till 50 km/h ganska omgående på banan. Det är även viktigt att ta ut svängarna vid slalomkörningen.

Hur går högfartsprovet till?

Provet går alltså till genom att du kör 50 km/h mellan koner. Alltså slalomkörning där du får uppvisa undanmanöver av din MC, genom att svänga och luta kroppen tillsammans med din MC. Du gasar upp i 50 km/h och behåller den hastigheten när du kör slalom mellan konerna. När du har tagit dig förbi konerna vänder du, och kör tillbaka mellan konerna på samma sätt. Vid vändningen bromsar du ner naturligtvis. Genom det här sättet kan du uppvisa att du kan manövrera cykeln i höghastighet.

Högfartsbana MC mått

På bilden nedan kan du se måtten av högfartsbanan. Det är 12 meter mellan varje kon i slalomkörningen. Mellan start och där slalom börjar är det ca 50 meter. Banan är alltså totalt omkring 110 meter lång.

Vilken hastighet ska man ha på högfartsbanan?

Du ska hålla en hastighet på 50 km/h under hela körningen. Det är även viktigt att försöka accelerera upp till 50 km/h i god tid innan banan. När du väl kör mellan konerna ska du alltså ha en hastighet på 50 km/h. Det för först vid vändningen som du bör bromsa ner. Genom att hålla en jämn hastighet blir det enklare att passera konerna. Det är även nödvändigt för att kunna uppvisa din förmåga att manövrera cykeln i en hög hastighet.

Högfartsbana MC stockholm – Öva med oss på JP’s trafikskola

Vi på JP’s trafikskola brinner för att utveckla och hjälpa våra elever till att ta MC kort. Vårt mål är att informera er och lära er alla viktiga delar innan uppkörningen. Vi har varit verksamma inom området länge och vet därför vad som är viktigt att tänka på när man önskar ta MC körkortet i Stockholm. Vi går igenom med dig allt du behöver veta inför högfartsbanan liksom de andra momenten vid MC körkort. Våra lärare är professionella och pedagogiska och hjälper dig med allt du är osäker på. Hör av dig och påbörja din MC utbildning hos oss redan idag!