Hur fickparkerar man? En enkel guide

liten bil fickparkerad

Undviker du att fickparkera? Fickparkering kan vara svårt men är absolut nödvändigt att kunna, och man ska inte bli förvånad om det dyker upp på uppkörningen. Som med allt här i livet så ger övning färdighet. I det här inlägget har vi listat fem checkpunkter att följa, som hjälper dig att bli ett proffs på fickparkering.

1. Placera din bil jämsides den bilen du ska parkera bakom, med backspeglarna i linje. Håll avståndet till ungefär en halvmeter.
  2. Vrid ratten fullt åt höger och börja sakta backa. Håll hela tiden koll i båda backspeglarna så du inte tar i främre bilens bakdel.
  3. Fortsätt backa tills du ser den bakre bilens båda främre framlysen i din vänstra sidospegel. När du ser det så rätar du upp bilen.
  4. Fortsätt backa långsamt tills du kan klämma in din bil bakom den främre bilen.
  5. Nu svänger du vänster fullt ut för att få in bilens främre del. Om du behöver så fortsätter du justera bilens position och backar långsamt. När du fickparkerar är det viktigt att alltid ha god sikt och att hålla låg hastighet. Följ dessa instruktioner för att bli en mästare på fickparkering!

Vill du lära dig mer om körning, trafikregler och körkort? Spana då in andra guider och tips på vår blogg.

Välkommen till vår Trafikskola i Stockholm!

//Teamet på JPs Trafikskola