Det finns många äventyr som väntar när du har MC kort! Ta A körkort hos oss på JP’s trafikskola, med körkortsbehörighet A får du köra tung motorcykel. Vi vill gärna hjälpa dig ta ditt MC kort, och har lång erfarenhet samt effektiva inlärningsmetoder och detta i kombination med våra kapabla trafikledare gör att vi kan garantera att vi ger dig det lilla extra som behövs för att du ska ta ditt nya MC körkort!

Om du vill ta MC kort kan du läsa mer om vad som krävs här! Vi ger dig den information du behöver kring begränsningarna och kraven med A körkort, och vad du behöver ha förbereda innan du ska skaffa A körkort. Du kan även boka en MC intensivkurs hos oss!

På JP’s trafikskola skräddarsyr vi alltid våra kursplaner utefter våra elevers ambitioner samt tidigare erfarenhet, och är stolta över att vi erbjuder väldigt effektiva MC-lektioner efter våra elevers individuella förutsättningar. Välkommen att kontakta oss på JP’s trafikskola, vi finns tillgängliga på telefon och e post om du vill ha mer information kring våra A körkort utbildningar för tunga motorcyklar.

Se priser

Vad krävs för att ta körkort för tung motorcykel

• Ha körkortstillstånd för grupp 1, vilket du kan ansöka om via Transportstyrelsens hemsida.
  • Varit permanent bosatt i Sverige i minst sex månader, eller bott i Sverige i minst sex månader på grund av studier.
  • Fyllt 24 år eller haft A2 körkort i minst två år (alltså tidigast vid 20 års ålder)
  • Ha en giltig riskutbildning 1 och 2 med godkänt resultat
  • Godkända körkortsprov för A körkort från Transportstyrelsen, vilket du får genom att få godkänt resultat på teoriprov för A-behörighet, alltså är det samma teoriprov för A1, A2 och A-körkort, samt körprov. Körprovet görs i tre delar, säkerhetskontroll, manöverprov och körning i och utanför tätort.

A körkort – få köra motorcyklar oavsett slagvolym

A1 och A2 körkort är begränsade till en viss nettovikt, tjänstevikt och slagvolym, men med körkortsbehörigheten A så är slagvolymen inte begränsande utan endast tjänstevikten och nettovikten.:

Tung motorcykel enligt transportstyrelsen

” En motorcykel på två eller fyra hjul vars motor har en slagvolym som överstiger 125 kubikcentimeter, en netto-effekt som överstiger 11 kilowatt eller ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som överstiger 0,1 kilowatt/kilogram.

En motorcykel på tre hjul med en nettoeffekt som överstiger 15 kilowatt.

Motorcyklar ska vara registrerade och ha registreringsskylt monterad baktill på fordonet. De ska vara skattade och trafikförsäkrade samt ha en godkänd kontrollbesiktning.” Läs mer här.

Vilken ålder får man ta MC-kort för tung motorcykel?

Du får tidigast ta A körkort när du antingen har haft A2 körkort i 2 år och är 20 år gammal eller när du fyllt 24. Då kan du börja övningsköra när du är 19 och 6 månader respektive 23 år och 6 månader då du får börja övningsköra 6 månader innan du tar ditt körkort för tung MC.

Varför är åldern så mycket högre för tungt MC körkort än B-körkort?

A körkort åldersgränsen höjdes år 2013 från 21 till 24 för att minska olyckor i trafiken efter en ny EU-bestämmelse som tog kraft i hela Europa. Tanken med detta var att ge förare stegvis tillträde till motorstarkare fordon, antingen genom åldererfarenhet eller fordonserfarenhet. Om du har haft A2 körkort i två år så kan du nämligen ta A körkort redan när du fyller 20 år, eftersom A2 kortet har 18 årsgräns. Då uppvägs åldersgränsen av erfarenheten av mellantung motorcykel som föraren redan besitter. Målet var att detta stegvisa tillträde skulle resultera i säkrare vägar och färre olyckor.

Övningskörning för A körkort för tung motorcykel

För att övningsköra mellan motorcykel ska du ha fyllt 17 år och 6 månader, du ska ha ett körkortstillstånd för grupp 1 från Transportstyrelsen. För att övningsköra privat behöver du bara ha en handledare med giltigt handledarbevis samt vara permanent bosatt i Sverige i minst sex månader.

För att få ett giltigt handledarbevis ska både du och din handledare genomföra en introduktionskurs. När du har en godkänd handledare och kan övningsköra privat så ska handledaren antingen åka som passagerare på din motorcykel eller köra en egen motorcykel. Samt ni ska även ha en synlig grön skylt med texten ”ÖVNINGSKÖR” i vitt.

Vi på JP’s trafikskola rekommenderar att ni som inte redan gjort det går riskutbildning innan ni ger er ut i trafiken, det kommer göra att ni får rätt förståelse av riskerna som finns när du åker motorcykel. Ett flertal olyckor orsakas varje år av att många förare saknar förmågan att identifiera faror och risker i trafiken, eller att de överskattar sin egen körförmåga.

Ta A körkort för tung motorcykel

Om din dröm är att ta körkort A2 för MC så hjälper vi dig nå dit! Vi har erfarna och duktiga trafiklärare på utbildningen som gärna hjälper dig lyckas med både manövreringen och teoriprovet för motorcykeln-körkort och kunskapsprov och körprov du är välkommen att börja går utbildningen när du fyllt 17 år och 6 månader.

När du går utbildning hos oss får du lära dig alla moment som krävs för att kunna ta A2 körkort. Både hur du hanterar din motorcykel utan problem, hur du ska manövrera den genom olika farliga situationer och få träna din förmåga att identifiera och bedöma riskfyllda situationer samtidigt som du kör motorcykeln.

Riskutbildning på JP’s trafikskola för behörighet A tung motorcykel

Vi tycker det viktigaste momentet i att ta motorcykeln körkortet är att lära framtida motorcyklar-förare att inte övervärdera sin egen förmåga som förare, förstå vikten i att undvika onödiga risker och att de förstår och har respekt för trafiken. Enligt oss borde det vara ett krav för att kunna ta körkort, oavsett vilken typ av körkort det är.

Vi erbjuder A körkort för motorcykeln i alla 3 MC-behörigheter, kontakta oss på JP’s trafikskola redan idag om du vill ha körkort för tung-, lätt- eller mellan motorcykel. Vi har högklassiga utbildningar till bra priser.

Boka via telefon eller kontaktformuläret nedan.