Lågfartsbana MC

Lågfartsbana mc

När du ska ta motorcykel-körkort då finns det olika moment som du behöver ta dig igenom. Ett av dessa moment är lågfartsbanan. Det är en viktig och avgörande del för dig som ska ta motorcykel-körkort. Det är därför högst relevant att känna till vilka förmågor som kommer att testas. Det är även viktigt att ha några saker i åtanke när du gör lågfartsprovet. Du kommer att bli testad på din förmåga att leda din motorcykel innanför markerade linjer, placera motorcykeln innan lågfartsprovet, sedan att krypköra mellan olika koner. Det är delar som kanske inte låter särskilt avancerade men som faktiskt är grundläggande för att du ska känna dig bekväm och trygg i att köra motorcykel. Lågfartsbanan syftar till att testa dina kunskaper i att krypköra samt placera, och leda din motorcykel i begränsade utrymmen.

Hur går provet på lågfartsbanan till?

Inledningsvis, kommer du att bli testad för din placering. Under det testet ska du leda din motorcykel innanför markerade linjer. Du kommer även att behöva backa med din motorcykel när du leder den. Detta innebär dock inte att du själv behöver vara innanför markerade linjer, utan det är endast viktigt att din motorcykel leds innanför linjerna. Detta är ingenting du behöver oroa dig över. Ta din tid och gör det noggrant i stället för att stressa. Sedan ska du även placera motorcykeln på det sätt som gör det enklast för dig att sedan köra andra delen av lågfartsprovet, alltså krypkörningen. Fortsättningsvis, blir steg två på lågfartsbanan att runda olika koner som är uppradade. Detta gör du så långsamt du kan genom att krypköra med din motorcykel. Även här är det inte huvudfokus på hastigheten utan snarare att du använder rätt teknik.

• Håll blicken högt och långt fram genom hela banan
  • Öva på att leda motorcykeln innan uppkörningen
  • Planera vändningen så att du har marginal, för att inte hamna utanför markerade linjerna
  • Sätt ner foten när du stannar
  • Luta dig lite åt motsatt håll när du svänger för att bibehålla balansen
  • Lyssna på motorn för att vara beredd att ge mer gas
  • Lär dig vilka kurvor du ska ta ut. Det är en stor fördel att få rätt position i banan.

Dessa är några tips för dig som ska göra lågfartsprovet. Sedan är det viktigt att du känner dig bekväm och väl förberedd. Hos oss kan du ta del av fler tips och tricks. Läs mer om lågfartsbanan här hos oss på JP’s trafikskola.

Lågfartsbana MC mått

När du ska krypköra på lågfartsbanan finns det mellanrum mellan konerna som du ska köra emellan. Bredden av banan är som bredast på 8 meter, men avståndet mellan konerna kan variera och även vara mellan 5 meter och 2,75 meter. Längden på banan är 29 meter. Nedan finns en bild som demonstrerar måtten och ytan av lågfartsbanan.

Tips Lågfartsbana MC

Inledningsvis, ska du leda motorcykeln. Det är inte svårt i sig men kan vara bra att ha i åtanke att hålla motorcykeln innanför linjerna, även om du inte behöver gå innanför linjerna. Det behöver inte heller gå fort utan placering för lågfartsbanan är viktigast, det innebär att stå så nära yttre linjen som möjligt. Du behöver även kunna backa med motorcykeln. Det är inte heller speciellt svårt men att ha gjort det tidigare kan underlätta och att ta det lugnt och försiktigt. Det behöver inte gå snabbt. Det viktigaste här är trafiken. Efter det här momentet är det dags för lågfartsprovet. Viktigt då är att krypköra mellan och förbi konerna.

Vilka koner det är, får du reda på vid lågfartsprovet. Ett tips är att köra så långsamt som möjligt och hålla huvudet rakt och blicken fram. Försök även att vara avslappnad hållning och grepp i styret. Lita på dig själv och att det kommer att gå bra! Vänd dig till oss för råd och hjälp inför din uppkörning av MC-körkort.

Vanliga frågor om Lågfartsbanan för MC

Hur fort får man köra på lågfartsbanan?

Svar: Du ska krypköra på lågfartsprovet, krypkörning är en hastighet likt gångfart på mellan 0-7 Km/h. Det kräver balans och teknik så öva gärna hemma.

Hur krypkör man med en MC?

Svar: Du krypkör på en MC likt hur du gör i en bil, alltså med kopplingen lätt gas och broms beroende på hur situationen ser ut.

Får man bromsa på lågfartsbanan?

Svar: Självklart får du bromsa, du ska krypköra med din MC under lågfartsprovet och detta kräver alla manövreringstekniker. Det finns inget annat krav än att du ska köra MC på ett sätt som tillåter dig att klara av lågfartsbanan på ett kontrollerat sätt.

Vi hjälper dig i allra högsta grad!