Vad är riskutbildning del 1?

Riskutbildning del 1 (riskettan) är ett obligatoriskt moment tillsammans med Riskutbildning del 2 som måste vara godkänd för att få ett B-körkort. Utbildningen sker vanligtvis på din trafikskola och är ca 3 timmar lång. Utbildningen är giltig i 5 år och om du inte tagit ditt B-körkort innan dess måste du göra om den. Syftet med riskettan är att lära ut vilka risker alkohol, droger och trötthet har i trafiken. Efter avklarad riskutbildning del 1 ska du ha kännedom om följande:

• Risker, konsekvenser, påverkan och undvikande av körning med alkohol- eller narkotikaklassade preparat i kroppen.
  • Regler för trötthet och rattfylleri i trafiken.
  • Olycksrisker för män, kvinnor, yngre och äldre.
  • Hur mobiler, passagerare och stress påverkar din körning.
  • Hur beteende och attityd påverkar din körning.

Alla vet att det är olagligt att köra bil under påverkan men ändå dör det ca 70 personer varje år i alkohol- eller narkotikapåverkade olyckor. Vi på JP’s Trafikskola erbjuder alla obligatoriska moment som krävs för att ta B-körkort! Här kan du läsa mer om riskutbildning del 1.