Vinterdäck Regler: Din guide till en säkrare vinterresa

För oss bilägare i Sverige presenterar vintern sina egna unika utmaningar när det gäller att hålla sig säker på vägarna. Och som med alla utmaningar, är kunskap nyckeln till att navigera framgångsrikt. I dagens inlägg på JP’s Trafikskola kommer vi att fokusera på vinterdäck, deras regler och deras betydelse för din bil under de kyligare månaderna.

Den rätta tiden för byte till vinterdäck

Det första vi behöver veta är när vi ska byta till vinterdäck. I Sverige bör du, om det är eller förväntas bli vinterväglag, använda antingen dubbdäck eller friktionsdäck, och mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda dem.

Förbud mot dubbdäck – Mellan 16 april och 30 september är det förbjudet att använda dubbdäck.

Lag om vinterdäck – Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december – 31 mars.

Då får du använda dubbdäck – Du får använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober – 15 april.

Notera: Det är alltså tillåtet att använda dubbdäck från och med 1 oktober till 15 april, lagen om att man måste ha vinterdäck råder endast från 1 december till 31 mars. Detta är något som förvirrar många körkortselever under teoriprovet och är viktigt att notera skillnaden mellan när du måste använda vinterdäck och från och med det datum dubbdäck tillåts. Man bör även notera att dubbdäck och vinterdäck är olika saker idag. Du kan exempelvis ha året runt däck som tillåts även innan den 1 oktober.

Vad innebär vinterväglag?

Enligt Polisen.se är “Definition av vinterväglag

“Det råder vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen.”

Rätt mönsterdjup för optimalt väggrepp

Nästa viktiga punkt att överväga är däckens mönsterdjup. För vinterdäck är det lagliga minimidjupet i Sverige 3 millimeter. Detta mönsterdjup är avgörande för däckets förmåga att behålla greppet på snöiga eller isiga vägar och kan göra en stor skillnad när det kommer till din säkerhet på vägen.

Vinterdäck kontra året-runt-däck: Vad är skillnaden?

Nu ska vi ta oss an frågan om skillnaden mellan vinterdäck och året-runt-däck. Som vi nämnde i vårt inlägg om sommardäck, är året-runt-däck eller allvädersdäck en kompromiss mellan sommar- och vinterdäck. Dubbdäck är att föredra vid vinterväglag då dessa däck har bästa grepp och är säkrast att använda under vintern, idag finns dock många pålitliga friktionsdäck som fungerar väldigt bra vid vinterväglag och kan användas med hög säkerhet under vintern. Viktigt är att inte använda friktionsdäck under sommaren då detta sliter ut däcken väldigt snabbt vilket påverkar säkerheten av däcken.

Varför sommardäck inte rekommenderas under vintern

Vår sista punkt handlar om varför det inte är lämpligt att använda sommardäck under vintern. Orsaken är att gummiblandningen i sommardäck blir hård och förlorar grepp vid låga temperaturer, vilket ökar risken för olyckor. Dessutom kan de ha svårt att klara av snö och is, vilket ytterligare ökar risken för olyckor.’

För att sammanfatta, att förstå och följa reglerna för vinterdäck är en avgörande del av att vara en ansvarsfull bilägare och bidrar starkt till din och andras säkerhet på vägarna under de kallare månaderna. Lär dig detta utan och innan inför ditt teoriprov då detta är en del som oftast finns med bland de frågor som du blir prövad på då det är en viktig del av trafiksäkerheten i Sverige. Vi på JP’s Trafikskola i Stockholm önskar dig lycka till med ditt körkort och att du kör försiktigt!

JPS trafikskola i Stockholm

Söker du körkortshjälp? Hos oss på JPs trafikskola i Stockholm kan du få alla körkortsutbildningar för samtliga körkort.

Senast uppdaterad: 12 december, 2023