Hur lång tid tar det att ta körkort?

Att ta körkort tar olika lång tid för alla, för vissa tar det lång tid medan andra tar sitt körkort relativt snabbt. Hur snabbt du tar körkort beror helt på hur mycket du övar och hur intensivt du förbereder dig inför att ta ditt körkort. Vi har elever som tar körkort på bara några veckor och även elever som tar sitt körkort under en mycket längre period på nästan ett år. Allt beror på hur snabbt du vill ta det och hur mycket övning du gör tid för under dina veckor.

Snabbaste vägen att ta körkort – Intensivkurs

Den snabbaste vägen till körkort är att ta en intensivkurs. En intensivkurs gör det möjligt för dig att spendera mycket tid på att förbereda dig för att ta körkort och få med dig all kunskap och risk utbildningar du behöver för att ta körkort snabbt och effektivt. När du går en intensivkurs får du förutom körlektioner i ett intensivt förlopp även tillgång till teori och onlineprov så att du kan förbereda dig för teorin samtidigt som du övar på de praktiska delarna. Vissa elever klarar av uppkörningen direkt efter sin intensivkurs medan andra kanske behöver mer tid att öva på antingen det praktiska eller teorin, allt beror på dig som elev hur motiverad du är och om du tar dig tiden att öva så mycket som du behöver. Läs mer om vår intensivkurs i Stockholm för B körkort.

Vad är det som tar tid när man ska ta körkort?

Det som oftast drar ut på tiden för att få körkort är att man inte börjar i god tid. Ibland ringer folk till oss och vill ta en intensivkurs redan samma vecka som de ringer och det är väldigt sällan det går att boka in på så kort varsel, det som oftast tar tid för körkortstagare är därför väntan på att komma igång. Ett tips vi kan ge till dig som vill ta ditt körkort så snabbt som möjligt är att börja redan nu med att boka in dina lektioner, kurser eller riskutbildningar.

Ta körkort snabbt utan intensivkurs

Vill du ta körkort snabbt genom vanliga körlektioner och privat övningskörning och inte med en intensivkurs så rekommenderar vi dig att boka in dina riskutbildningar så tidigt som möjligt och göra syntest för körkortstillståndet så fort du kan. Därefter boka in dina provtillfällen inom en rimlig tidsram för att du ska hinna förbereda dig ordentligt.Tänk på att ge dig själv tid för att öva med mycket bilkörning och inte boka in ditt provtillfälle inom en icke rimlig tidsram även om du vill ta körkort snabbt.

När det kommer till själva träningen och förberedelsen för att ta körkort så råder vi dig att ta en körlektion ellet två så att du får en känsla för grunderna innan du övningskör hemma själv, på så vis får du med dig tips och råd om vad du behöver öva på inför uppkörningen och kan göra detta under din privata körning, när du sedan känner dig mer bekväm bör du ta en lektion till för att stämma av att allt fungerar som det ska och ta med dig feedbacken hem till den privata övningskörningen. Känner du dig redo så gör du provet som du tidigare bokat in och om inte så kan du avboka det och boka ett nytt provtillfälle senare.

Var inte för snabb med att ta körkort

Kom ihåg att ta din tid där det kan behövas, oftast är teorin enkel om du ger dig själv tiden att öva och läsa samt förstå alla delarna av körkortsteorin och ingenting du bör skumma igenom eller försöka lära dig på en natt. Redan vid starten av din körkorts resa bör du plugga teori och övningsköra privat för att få alla kunskaper som du behöver för att ta körkortet på ett effektivt sätt. Det kommer endast ta längre tid om du slarvar och gör om uppkörningen och provet istället för att du har en realistisk tidsram och tar provet på en gång. Finner du teorin svår? Här kan du läsa vår guide för att få godkänt på teoriprovet!