Teori är avgörande för att du ska lyckas med din utbildning. Att ge sig ut i trafiken utan att ha en förståelse för de vanligaste trafikreglerna kan sluta illa. Därför är det minst lika viktigt att studera teorin som att övningsköra. Vidare om du ser till att plugga teori både före och efter dina körlektioner kommer vetskapen om trafikens regler, markeringar och skyltar att finnas med naturligt när du sedan är redo att ta ditt körkort.

Detta bör du kunna inför teoriprovet

Det är väldigt viktigt att förstå trafikens regler när du kör bil, för din säkerhet och dina med trafikanter. Det du alltid bör ha i åtanke när du övningskör är att visa hänsyn och att köra varsamt, att inte störa eller hindra i onödan samt att ingen i trafiken har rättigheter – bara gemensamma skyldigheter.

Studera teori inför dina körlektioner

I din teoribok finner du allt rörande bilkörningen. Du kommer studera allt ifrån den korrekta placeringen i ditt körfält till vad som gäller i en fyrvägskorsning. Att studera teori inför körlektioner och övningskörningen gör dig till en mer förberedd och trygg förare. Vilket är a och o. Att känna sig trygg som bilförare kommer innebära att du kommer undvika farliga trafiksituationer. Ta körkortsteorin på allvar redan från start för att bli en mer kompetent och trygg förare. Här kan du göra ett gratis teoriprov online där du får sätta dina teoretiska kunskaper på prov. Det gör att du förstår vad du behöver träna på för att känna dig säker vid det riktiga kunskapsprovet. Spara pengar genom att göra gratis teoriprov

Lyckas med teoriprovet

Hemligheten bakom ett lyckat teoriprov är att vara grundligt förberedd. Kunskaperna du får när du läser teoriboken måste befästas genom praktisk tillämpning i trafiken. Vårt råd på Jp’s trafikskola är att studera teori samtidigt som du övningskör, antingen privat eller med en trafiklärare. Det gör att du förstår det du läser och blir en tryggare förare i trafiken. Sannolikheten att du klarar teoriprovet på första försöket blir dessutom mycket högre.

Så klarar du teoriprovet

Det kan kännas tufft att plugga inför teoriprovet. Vårt bästa tips för att komma igång är att boka en teorikurs, där kan du som körkortsaspirant ställa direkta frågor till oss på Jp’s trafikskola. Det sätter även en stabil grund för din teoriutbildning som du utför på egenhand. Med våra kompetenta trafiklärare som kursledare blir det roligt och motiverande att fortsätta plugga körkortsteori efter kursen i teori.

Mer gratis teoriprovfrågor?

Vill du göra fler gratis teoriprov är ni varmt välkomna att kontakta oss så kan vi ta fram fler frågor åt dig!

Här kan du boka körlektioner i Stockholm

Välkommen till vår Trafikskola i Stockholm!

/21

Gratis teoriprov

Testa dina kunskaper redan idag!

1 / 21

Vad är rätt?

2 / 21

Är du skyldig att sakta in, när någon vill köra om dig?

3 / 21

Du kör på vägrenen. Vad gäller när du ska köra in på körbanan igen?

4 / 21

Du ska svänga till vänster. I vilken situation måste du lämna företräde åt trafiken från höger?

5 / 21

Du kommer till detta vägmärke. Vad är rätt?

6 / 21

När är du skyldig att använda körriktningsvisare (blinkers)?

7 / 21

När får du använda varningsblinkers?

8 / 21

Det är halt väglag. I en brant nedförsbacke möter du en lastbil som har ett hinder på sin väghalva. Bör du ge företräde åt lastbilen?

9 / 21

Vad är viktigast att göra när du blir omkörd

10 / 21

Vad bör du tänka på när du kör in på vägen till Loftbacken?

11 / 21

Vilken skyldighet har du alltid när du blir omkörd?

12 / 21

Du tänker svänga till höger i korsningen. Vad gäller då?

13 / 21

Du kommer fram till en korsning med stopplikt. Stopplinjen syns inte eftersom den är täckt av snö. Var ska du stanna?

14 / 21

Du kör på en väg där det råder omkörningsförbud. Trots detta börjar ett fordon att köra om dig. Vad ska du göra?

15 / 21

Vad innebär detta vägmärke?

16 / 21

Du har flera trafikanter bakom dig när du tänker stanna vid vägkanten. Hur kan du upplysa dem om att du tänker stanna?

17 / 21

Du har stannat bakom ett annat fordon vid en vägkorsning där det är stopplikt. Får du köra ut samtidigt som fordonet framför?

18 / 21

Vilket vägmärke informerar dig om att vägen du svänger in på kan sakna vägmärken?

19 / 21

När tänds stoppljuset på ditt fordon

20 / 21

Vad är ett reserverat körfält