Här har vi sammanställt frågor och svar som ofta dyker upp i samband med att ett körkort ska tas. Vi uppmanar er att först kolla nedan om er fråga är besvarad redan, är den inte det är ni varmt välkomna att ringa oss på 08-29 99 90. Har ni någon idé på fråga som bör vara besvarad här, får ni jättegärna förmedla det till oss.
Ni kan maila oss på: info@jpstrafikskola.nu

Vanliga Frågor & Svar

För att få börja övningsköra både privat och via trafikskola behöver du ett körkortstillstånd. Vill du ta körkort för personbil (behörighet B) ska du ansöka om körkortstillstånd (grupp I). Ansökan sker på transportstyrelsens hemsida, under E-Tjänster och blanketter. Du behöver också göra ett syntest för att få ditt tillstånd beviljat. Körkortstillståndet är giltligt i 5 år.

Utöver att du behöver ett körkortstillstånd behöver din handledare ett handledarstillstånd. För att få det behöver du och din privata handledare genomföra en handledarkurs (introduktionsutbildning). Kursen tar 3 timmar och kostar 395 kr/person. Du kan boka din handledarkurs hos oss här. Din handledare behöver ha fyllt 24 år och ha körkort för det fordon du ska övningsköra med.

För att få körtkort måste Riskettan och Risktvåan vara avklarade innan du ska skriva teoriprov och utföra körprov. Skulle du misslyckas med ett av proven så är det andra giltligt i 2 månader. För att slippa att betala avgiften och göra om båda proven måste båda vara godkända inom två månader.

Hur länge du behöver övningsköra beror helt på dig själv och hur ofta du övningskör. Elever som går på trafikskola övningskör i snitt ungefär 20-30 körlektioner. Hur många körlektioner du behöver boka beror också på hur ofta du övar hemma.

töver det vanliga B-körkortet för personbil utbildar vi även elever för utökat B-körkort och BE-körkort. Med ett utökat B/BE-körkort får du köra med tyngre släp än vad du får med ett vanligt B-körkort. Du kan också ta körtkort för moped (AM) och MC. Vi utbildar också yrkesförare som kör tung lastbil (YKB). Utbildningen är numera obligatorisk för yrkesförare.

Teoriprovet och uppkörningen är detsamma för elever på trafikskolan och elever som har valt att övningsköra privat. Många upplever det dock som svårare att ta körkort privat. Fördelen med att vara elev hos oss är att vi vet vilka krav som ställs inför uppkörningen och har vår utbildning anpassad efter det.

Vilka moment som ingår under din uppkörning väljs ut av inspektören som ska bedöma din körning. Vanligtvis börjar uppkörningen med en utvändig eller invändig säkerhetskontroll av bilen. Andra moment som kan dyka upp är omkörning, start i lutning, gatukorsning & vändning. Din inspektör väljer ut ca 10 moment som ska vara godkända. Uppkörningen tar ungefär 50 minuter.

Det är helt naturligt att vara nervös inför din uppkörning. Vårt tips är att inte tänka på att det är uppkörning och tänka att det är en vanlig övningskörning. Ett misstag innebär inte nödvändigtvis att du kuggat på provet så glöm det och koncentrera dig din omgivning. Ha bra koll i backspeglarna och kör på samma sätt som du har lärt dig.

Om du har klarat din uppkörning tar det ca 5 arbetsdagar att tillverka körkortet. Du får dock köra bil innan du fått ditt kort om du har med dig en giltlig legitimation. Alla som tar körkort får en prövotid på 2 år vilket innebär att om du får körkortet indraget så måste du klara uppkörningen och teoriprovet igen.

Bokar du uppkörning via din trafikskola så är det någon av trafikskolans bilar du kommer köra upp med. Om du ska boka uppkörning privat så behöver du hyra en bil av Trafikverket. Du får köra upp i en egen bil så länge den uppfyller kraven på extra backspeglar och dubbelkommando. Vid uppkörning ska ingen övningskörningsskylt sitta på bilen.