Vi på JP’s Trafikskola hjälper till med er YKB i Stockholm! YKB, kort för yrkesförarkompetens, är en obligatorisk utbildning för dig som ska köra godstransporter med tung lastbil och även persontransporter med buss. I en YKB utbildning så ska man först gå en grundutbildning på 280 timmar eller en förkortad utbildning på 140 timmar beroende på din ålder. Av dessa timmar så ska minst 20 timmar av dessa vara körträning, eller 10 timmar för den förkortade. Den förkortade grundutbildning är för dig som utbildar dig till godsförare med tung lastbil och är minst 21 år eller minst 23 år för dig som utbildas till förare för persontransporter.

Detta är en ny lag som trädde i kraft den 10 september 2009. Lagen är orsakad av en bestämmelse från EU, vilket innebär att denna utbildning gäller i alla länder inom EU och EES.

Efter att man har slutfört sin utbildning i samband med ett godkänt skriftligt prov så är ditt yrkeskompetensbevis giltigt i fem år, därefter är du skyldig att delta i en fortbildning på minst 35 timmar.

Vi har en genomtänkt och noggrann undervisningsplan, anpassad för att du ska vara så väl förberedd som möjligt inför ert arbetslivet. Vi stoltserar även med att vi skräddarsyr våra utbildningar utefter varje individs förutsättningar. Detta anser vi är ett måste när man bedriver en verksamhet inom pedagogik. Vi tillhandahåller givetvis också ett intyg för varje avslutad delkurs.

YKB utbildning I Stockholm

Vi är ett familjeföretag som har existerat i över 20 år, och vår drivkraft har under all denna tid varit att sätta våra elever i fokus. Vi håller i alla våra utbildningar direkt från vår trafikskola i Stockholm. Vi befinner oss på Sturegatan 8 vilket bara är ett stenkast från Sundbyberg Centrum.

Hos oss hittar ni en trevlig och avslappnad atmosfär som främjar lärandet. Självklart är vi också medlemmar i STR – Sveriges Trafikskolors Riskförbund, vi ser det som en kvalitetsmärkning och något som våra elever kan lita på. Vår vision ligger i att vara Stockholms mest prisvärda trafikskola. Kontakta oss för att få höra mer om prisuppgifter inför din YKB utbildning.

Utöver vår YKB utbildning så erbjuder vi även alla kurser och utbildningar du skulle kunna tänka dig att behöva för ditt körkort. Vi har det som krävs för bil, MC och moped! Vi har ett gemensamt mål, och det är att du ska lyckas med ditt körkort. Vi har utbildningsmetoder som ligger i framkant och ett fokus på våra elever. Därför kommer vi hjälpa dig att lyckas med ert körkort och utbilda er till en säker och ansvarsfull förare.

Ifall ni har funderingar eller liknande så är det inte svårare än att ni tar kontakt med oss så gör vi vårt bästa för att hjälpa er. Ni kan nå oss genom telefon, e-post eller kontaktformuläret. Samtliga alternativ hittar du längre på den här sidan. Vi ser fram emot att få träffa just dig.

Våra elever kommer gåendes hit, men kör härifrån.

FAQ om YKB

YKB står för Yrkeskompetensbevis. Det är ett bevis som krävs för yrkesförare som kör vissa typer av fordon i yrkesmässig trafik inom EU.

Kravet på YKB gäller för yrkesförare som kör lastbil eller buss i yrkesmässig trafik. Detta inkluderar både godstransport och persontransport. Exempelvis en flyttfirma.

Kostnaden för YKB kan variera beroende på var du tar utbildningen och vilken typ av fordon det gäller. Det bästa är att kontakta en utbildningsanordnare för specifik prisinformation.

Om man kör utan ett giltigt YKB i situationer där det krävs kan det leda till böter eller andra påföljder.

YKB provet består av både teoretiska och praktiska delar. Den teoretiska delen testar kunskaper om trafikregler, säkerhet och fordon, medan den praktiska delen fokuserar på körning och hantering av fordonet.

Det finns inget lagkrav på att arbetsgivaren måste betala för YKB, men det kan regleras i kollektivavtal eller anställningsavtal. Det är bäst att diskutera detta med arbetsgivaren eller fackföreningen.