Drömmer du om att köra egen motorcykel när du fyllt 18 år? Ta A2 körkort hos oss på JP’s trafikskola, med denna körkortsbehörighet får du köra mellanstor motorcykel. Vi har lång erfarenhet av effektiva inlärningsmetoder och detta i kombination med våra duktiga trafikledare kan garantera dig att vi kan ge dig det lilla extra som behövs för att du ska ta ditt nya körkort! Se även vår intensivkurs MC.

Om du vill ta kort för körkortsbehörigheten A2 kan du läsa mer om vad som krävs här! Vi ger dig den information du behöver kring begränsningarna med A2 körkort, och vad du behöver tänka på inför att du ska skaffa A2 körkort.

På JP’s trafikskola skräddarsyr vi alltid våra kursplaner utefter våra elevers ambitioner samt tidigare erfarenhet, och kan därför skryta med att vi att erbjuder väldigt effektiva MC-lektioner efter dina behov. Välkommen att kontakta oss på JP’s trafikskola, vi finns tillgängliga på telefon och e post om du vill ha mer information kring våra A2 körkort utbildningar för mellan motorcyklar.

Se priser

Vad krävs för att ta A2 körkort för mellanstor motorcykel?

För att kunna ta A2 körkort så måste du ha fyllt 18 år, du kan börja övningsköra och gå utbildning sex månader innan du blir 18 år, alltså när du är 17 år och 6 månader. För att få behörighet ska du ska även ha varit permanent bosatt i Sverige i minst sex månader, eller bott i Sverige i minst sex månader på grund av studier.

Som med alla körkort så krävs ett godkänt körkortsprov för A2 från Transportstyrelsen – både godkänt i kunskapsprov och körprov. För att göra detta så behöver du ansöka om körkortstillstånd för grupp 1, vilket du gör på Transportstyrelsens hemsida, samt måste göra riskutbildning 1 och 2 för motorcykel med godkänt resultat.

Om du har A1 körkort för lätt motorcykel sedan innan och har haft det i 2 år så behöver du inte gå riskutbildningarna igen, då ska du enbart göra ett körprov för att kunna ta A2 körkort.

Begränsningar för mellanstor motorcykel och A2 körkort

A2 körkort hette tidigare A körkort med begränsning. Att ha A2 kort är begränsat till en maxvikt, motoreffekt och slagvolym. Motorcykeln får motorn har en nettoeffekt på högst 35 kw/kg (högst 35 kilowatt). För att köra motorcykel med högre värden än det som gäller för A2 kort så måste du ha ett körkort för tung motorcykel, alltså A-körkort.

Transportstyrelsen förtydligar begränsningar för A2 mellanstor motorcykel

Med ett körkort med behörigheten A2 får du köra tvåhjuliga motorcyklar med en effekt på max 35kW (ca 48 hk) och förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt får inte överskrida 0,2 kW/kg.

Får man köra lätt motorcykel med A2 körkort?

Ja, eftersom det är en motorcykel som möter de övre begränsningarna på A2 körkort så får du även köra lätta motorcyklar. De övre begränsningarna för A2 körkort är max 35kW och ett förhållande mellan nettoeffekten och tjänstevikten som inte är över 0,2 kW/kg.

Övningsköra – A2 körkort för mellanstor motorcykel

För att övningsköra mellan motorcykel ska du ha fyllt 17 år och 6 månader, du ska ha ett körkortstillstånd för grupp 1 från Transportstyrelsen. För att övningsköra privat behöver du bara ha en handledare med giltigt handledarbevis samt vara permanent bosatt i Sverige i minst sex månader.

För att få ett giltigt handledarbevis ska både du och din handledare genomföra en introduktionskurs. När du har en godkänd handledare och kan övningsköra privat så ska handledaren antingen åka som passagerare på din motorcykel eller köra en egen motorcykel. Samt ni ska även ha en synlig grön skylt med texten ”ÖVNINGSKÖR” i vitt.

Vi på JP’s trafikskola rekommenderar att ni som inte redan gjort det går riskutbildning innan ni ger er ut i trafiken, det kommer göra att ni får rätt förståelse av riskerna som finns när du åker motorcykel. Ett flertal olyckor orsakas varje år av att många förare saknar förmågan att identifiera faror och risker i trafiken, eller att de överskattar sin egen körförmåga.

Ta A2 körkort för mellanstor motorcykel

Om din dröm är att ta körkort A2 för MC så hjälper vi dig nå dit! Vi har erfarna och duktiga trafiklärare på utbildningen som gärna hjälper dig lyckas med både manövreringen och teoriprovet för motorcykeln-körkort och kunskapsprov och körprov du är välkommen att börja går utbildningen när du fyllt 17 år och 6 månader.

När du går utbildning hos oss får du lära dig alla moment som krävs för att kunna ta A2 körkort. Både hur du hanterar din motorcykel utan problem, hur du ska manövrera den genom olika farliga situationer och få träna din förmåga att identifiera och bedöma riskfyllda situationer samtidigt som du kör motorcykeln.

Riskutbildning på JP’s trafikskola för A2 mellanstor motorcykel körkort

Vi tycker det viktigaste momentet i att ta motorcykeln körkortet är att lära framtida motorcyklar-förare att inte övervärdera sin egen förmåga som förare, förstå vikten i att undvika onödiga risker och att de förstår och har respekt för trafiken. Enligt oss borde det vara ett krav för att kunna ta körkort, oavsett vilken typ av körkort det är.

Vi erbjuder A körkort för motorcykeln i alla 3 MC-behörigheter, kontakta oss på JP’s trafikskola redan idag om du vill ta körkort för tung-, mellan- eller lätt motorcykel. Vi har högklassiga utbildningar till bra priser. Boka via telefon eller kontaktformuläret nedan.

Boka via telefon eller kontaktformuläret nedan.