Är du 16 år och vill köra motorcykel? Ta lätt motorcykel-körkort hos oss på JP’s trafikskola. Vi har lång erfarenhet av effektiva inlärningsmetoder som i kombination med våra duktiga trafikledare kan garantera dig att vi har det lilla extra ni behöver för att ta ert nya körkort!

Du kan även boka en MC intensivkurs hos oss!

Om du vill ta A1 körkort så kan du läsa mer nedan om vad som krävs, dess begränsningar och vad du behöver tänka på inför att du skaffar A1 körkort för lätt motorcykel. Du är även välkommen att kontakta oss på JP’s trafikskola, vi finns tillgängliga på telefon och e post om du vill ha mer information kring våra A1 körkort utbildningar för lätt motorcykel.

Vi skräddarsyr alltid våra kursplaner utefter våra elevers ambitioner samt tidigare erfarenhet. Vi kan därför stoltsera med att vi att kan erbjuda väldigt effektiva MC-lektioner efter era behov.

Se priser

Vad krävs för att ta A1 körkort för lätt motorcykel?

För att kunna ta A1 körkort så ska du ha fyllt 16 år, du kan börja övningsköra och gå utbildning tre månader innan du blir 16 år. Du ska även ha varit permanent bosatt i Sverige i minst sex månader, eller bott i Sverige i minst sex månader på grund av studier.

Som med alla körkort så krävs ett godkänt körkortsprov från Transportstyrelsen – alltså ska du ha godkänt kunskapsprov och körprov. För att göra detta så behöver du ansöka om körkortstillstånd för grupp 1, vilket du gör på Transportstyrelsens hemsida, och du behöver ha genomfört riskutbildning 1 och 2 med godkänt resultat.

Begränsningar för lätt motorcykel och A1 körkort

Att ha lätt motorcykel-kort är begränsat till en max vikt, motoreffekt och slagvolym. För att köra motorcykel med högre värden så krävs ett annat körkort med andra kriterier.

Transportstyrelsen förtydligar begränsningar för lätt motorcykel;

Med ett körkort med behörigheten A1 får du köra tvåhjuliga motorcyklar med en motor som har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt på högst 11 kilowatt. En lätt motorcykel ska inte heller ha en tjänstevikt över 0.1 kw/kg.

Hur fort får man köra med A1 körkort?

Det finns ingen övre gräns på hur fort du får köra motorcykel med A1 körkort, det är istället styrkan på motorn som avgör vilken körkort-behörighet du behöver, och på A1 körkort så är det högst 125 kubikcentimeter.

Vilken hastighet som gäller är istället styrd av hastighetsbegränsningen på vägen du ska kör på. Vid uppkörningen du ska kunna köra motorcykeln i minst 90 km/h.

Övningsköra – A1 körkort för lätt motorcykel

För att övningsköra lätt motorcykel ska du ha fyllt 15 år och 9 månader, du behöver ha ett körkortstillstånd för grupp 1 från Transportstyrelsen. För att övningskör lätt MC privat behöver du ha en handledare med giltigt handledarbevis och vara permanent bosatt i Sverige i minst sex månader.

Vi på JP’s trafikskola rekommenderar att ni går riskutbildning innan ni ger er ut i trafiken , detta för att får rätt förståelse av riskerna som finns när du åker motorcykel. Ett fler tal olyckor orsakas varje år av att många förare saknar förmågan att identifiera faror och risker i trafiken.

Ta A1 körkort för lätt motorcykel

Om du drömmer om att ta körkort A1 lätt motorcykel så hjälper vi dig nå dit! Vi har kunniga trafiklärare på utbildningen som kommer hjälpa dig lyckas med både manövreringen och teoriprovet för motorcykeln-körkort och kunskapsprov och körprov.

På vår utbildning så får du lära dig fler olika moment som behövs för att du ska kunna ta ditt A1 körkort. Både hur du hanterar din motorcykel felfritt, hur du ska manövrera den genom olika riskabla situationer och träna på din förmåga att identifiera och bedöma riskfyllda situationer under körning av motorcykeln.

Riskutbildning på JP’s trafikskola för lätt motorcykel körkort

Vi anser att de viktigaste får att ta motorcykeln körkort är att lära framtida motorcykel-förare att inte övervärdera sin egen förmåga, att undvika onödiga risker och att de får rätt förståelse för trafiken. Vi tycker att det är ett krav för att kunna ta körkort för motorcykel.

Vi erbjuder A körkort för motorcykeln i alla 3 MC-behörigheter, kontakta oss på JP’s trafikskola redan idag om du vill ta körkort för tung-, mellan- eller lätt motorcykel. Vi har högklassiga utbildningar till bra priser. Boka via telefon eller kontaktformuläret nedan.

Boka via telefon eller kontaktformuläret nedan.