Vid riskutbildningen för B-körkort finns ett delmoment som kallas för halkkörning. Det handlar bland annat om att manövrera en bil på en hal körbana för att känna på hur det svårt det är att häva en sladd. Syftet är att du som blivande bilförare ska förstå vikten av att inte överskatta din körförmåga vid halt väglag.

I den här artikeln går vi igenom hur en halkkörning går till steg för steg.

Halkkörning är en del av riskutbildning del två för B-körkort. Denna del av utbildningen handlar om att du som förare ska förstå risker i trafiken, såsom halt och slirigt väglag. Du som går kursen får köra en bil på ett simulerat vinterväglag och känna på hur svårt det är att kontrollera en bil som sladdar på hal is.

Så går halkkörning till

Hur går risktvåan andra del till i praktiken? Beroende på vilken halkbana du ska gå kursen hos ser utbildningen lite annorlunda ut, men syfte är givetvis detsamma. Utbildningen leds av en trafiklärare som varvar teori med övningar i bil. Under halkkörningen är det vanligt att du delar bil med en annan elev. Det händer också att du sitter själv i bilen. Körningen är sedan indelad i olika moment och instruktören kommunicerar till bilen med walkie-talkie för att säga när det är dags att starta och stanna. Under halkkörningen får du inte bara prova på att avvärja en sladd, det är även vanligt med sväng i hal kurva, väjning för hinder och slalomkörning mellan uppställda koner.

Körning i så kallad blixthalka

I länder så som i Sverige har vi ett vinterhalvår som innefattar mycket is och kyla. Vidare uppstår det även situationer där du som bilförare kan mötas av så kallad blixthalka. Blixthalka innebär att det kan bli väldigt halt på vägen. Har det exempelvis blivit varmare och regnat, men övernatten fryst till, ja då kan du möta på isfläckar längs vägarna. Därför är viktigt att du som förare förstår hur svårt det är att häva en sladd på halt väglag. När du testar att köra på halkbana kommer du märka att det är nästintill omöjligt att avstyra en glidning samt att du kommer förstå konsekvenserna av hög hastighet och att överskatta sin körförmåga i trafiken.

Fler övningar på halkbanan

Vid risktvåan kommer du få pröva på olika övningar under utbildningen. Det kan handla om att få testa hur det är att bromsa bilen på olika väglag för att märka av skillnaden i bromssträcka. Som kursdeltagare kan du även få känna på hur det känns att krocka i låg hastighet, detta genom att åka stol ned från en liten ramp. Du kan dessutom få ta dig ur en bil som är upp- och nedvänd. Sådana övningar är frivilliga, men de har det viktiga syftet att ge dig en förståelse för risker och konsekvenser i trafiken.

Sedan ingår det även teori, diskussion och mindre övningar i utbildningen.

Boka halkkörningen

Vi på Jps trafikskola erbjuder en fantastiskt bra halkkörning! Boka med oss redan idag!

Här kan du boka körlektioner i Stockholm