Sommardäck Regler: Din guide till säkrare sommarresor

När det kommer till säkerhet och körkomfort är val av korrekta däck ett oumbärligt kapitel inom körskolan. Särskilt för oss svenskar, där vi möter så varierande väderförhållanden genom årets alla fyra säsonger. I dagens inlägg på JP’s Trafikskola fokuserar vi på sommardäck, deras regler, och varför de är så viktiga för din bil under de varmare månaderna.

Den rätta tiden för byte till sommardäck

Första steg i riktningen mot en säkrare sommarresa är att veta när det är dags att byta till sommardäck. Enligt de svenska reglerna, om det inte är vinterväglag, får du använda sommardäck från den första april till den 31 oktober. Men du måste komma ihåg att det kan vara förbjudet att använda sommardäck under denna period om väglaget kräver vinterdäck.

Rätt mönsterdjup för maximalt väggrepp

Nästa steg i resan är att kontrollera däckens mönsterdjup. I Sverige ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter över hela slitbanans bredd. Att upprätthålla rätt mönsterdjup är avgörande för däckets förmåga att få grepp på vägen och kan vara skillnaden mellan en säker resa och en potentiell olycka.

Sommardäck kontra året-runt-däck: Vad är skillnaden?

Vårt tredje stopp är skillnaden mellan sommardäck och året-runt-däck. Året-runt-däck, även kallade allvädersdäck, är en kompromiss mellan sommar- och vinterdäck. De är utformade för att fungera under en rad olika väderförhållanden, både sommar och vinter. Å andra sidan är sommardäck optimerade för högre temperaturer och torrare förhållanden, vilket gör dem idealiska för användning under de varmare månaderna i Sverige.

Varför friktionsdäck inte rekommenderas under sommaren

Slutligen dyker vi in i frågan om varför du bör undvika att köra med friktionsdäck under sommaren. Faktum är att friktionsdäck är utformade för att få grepp genom att deformeras mot snö och is, och den mjukare gummiblandningen som används för att göra detta kan orsaka att de slits ut mycket snabbare på sommarens varma vägar. Dessutom kan deras grepp på våta vägar vara sämre än sommardäckens, vilket ökar risken för vattenplaning.

Kör säkert med sommardäck!

Att förstå och följa reglerna för sommardäck är inte bara en del av att vara en ansvarsfull bilägare, det är också avgörande för din säkerhet på vägarna under de varmare månaderna. Så se till att du gör ditt däckbyte i tid, håll koll på däckens mönsterdjup och välj rätt typ av däck för rätt säsong. Vi på JP’s Trafikskola i Stockholm önskar er en säker och trevlig resa i sommar!

JPS trafikskola i Stockholm

Söker du körkortshjälp? Hos oss på JPs trafikskola i Stockholm kan du få alla körkortsutbildningar för samtliga körkort.

Senast uppdaterad: 12 december, 2023