Automat körkort

Vill du ta körkort för automatväxlad bil? På JP’s Trafikskola kan du ta körkort billigt och snabbt för både manuell och automatväxlad bil. Att ta automatkörkort kan ibland kännas som en bättre lösning då man slipper momentet att växla och kan istället fokusera på själva trafiken runt om bilen och själva körningen och inte den mer komplicerade manövreringen som man behöver lära sig med en manuell växellåda. Vidare kanske din handledare endast har tillgång till en automatisk bil för övningskörning och det då blir enklare för dig att ta ett automat körkort då du inte har möjligheten att övningsköra privat med en manuell växellåda.

Är det billigare med automat körkort?

Körlektionerna för att köra med en automatväxlad bil kostar lika mycket som de gör för att köra med en manuellt växlad bil hos oss på JP’s Trafikskola, detta är i regel samma oavsett vilken körskola du väljer. Vi upplever dock att de som vill ta körkort för automatväxlad bil oftast inte kräver lika många lektioner som de som tar manuellt körkort. Detta kan dock variera beroende på dig som elev och din körförmåga men i genomsnitt är automat körkortet några tusenlappar billigare än det manuella körkortet.

Fördelar och nackdelar med att ta automatkörkort

Fördelarna med att ta automatkörkort

• Kan vara enklare – Detta beror som sagt på eleven men många uppfattar att körningen blir enklare med automat jämfört med om man tar manuellt körkort.
  • Allt fler automatväxlade bilar – Nuförtiden är det väldigt vanligt med en automatisk växellåda på bilar, det gör att det inte längre är dyrare att äga en automatväxlad bil jämfört med en manuell då till exempel gamla Saab bilar finns med automatisk växellåda för dig som vill köpa en billig första bil.
  • Billigare – I genomsnitt är det billigare att ta automatkörkort då du slipper lära dig en del moment som är specifika för en manuellt växlad bil när du ska ta körkort.

Nackdelarna med att ta automatkörkort

• Du får endast köra automatväxlade bilar – Detta är den enda nackdelen med att ta ett automatkörkort och det kan göra det svårare för dig när det kommer till att köra någon annans bil eller om du söker ett jobb som kräver att du har körkort för manuell bil.

Hur tar jag automatkörkort?

Du tar ditt automatkörkort precis som om du skulle ta körkort för en manuell bil. Du behöver genomföra risk 1 och risk 2 samt klara teoriprov och uppkörning som genomförs med automatväxlade bilar för att få ditt automatkörkort. Vi kan hjälpa dig med allt detta på JP’s trafikskola, här kan du läsa mer om våra kurser och utbildningar för automatiskt körkort.

Vill du boka körkortspaket för automatkörkort?

Här kan du boka vårt paket för automatkörkort!

Detta ingår i paketet:

• 16 körlektioner 16*80 min
  • Riskutbildning 1 & 2
  • Teoriutbildning

Hur går det till efter köpet?

Efter du köpt paketet så kan du antingen logga in på elevcentralen för att välja tider eller kontakta vår reception för att lägga in lektionerna.