Hur mycket kostar det att ta B-körkort?

Trafikskola i Vällingby

Att ta körkort är en stor milstolpe i mångas liv och en investering i frihet och självständighet. I den här guiden går vi igenom allt du behöver veta om kostnaderna för att ta ett B-körkort och även våra priser för förmånliga paket som ger dig ett billigt pris för B körkortet.

B körkortets kostnader

Att ta B-körkort kan kännas som en överväldigande process med många olika delar att tänka på. Därför är det viktigt att ha en klar bild av vad hela processen kan kosta. I den här guiden bryter vi ner kostnaderna för dig, steg för steg.

Tabell över genomsnittliga kostnaderna för B-körkort

Denna tabell är uppdaterad efter de nya reglerna kring priserna för prov och att hyra bil av Trafikverket från 2024 där man beslutade att det ska bli billigare att ta körkort.

Kostnadens namn

Pris i kr

Synundersökning150 – 350 kr
Teorimaterial300 – 500 kr
Teorilektion 60 minuter600 – 800 kr
Risk 1 (teoretisk riskutbildning) 650 – 1100 kr
Risk 2 (praktisk halkbana)2000 – 3000 kr
Körlektion (80 minuter)1300 – 1500 kr
Teoriprov325 – 400 kr
Uppkörning800 – 1040 kr
Hyra bil av trafikverket650 kr
Körkortsfotografering80 kr

Tabellens källor: Transportstyrelsen.se, Synsam, Synoptik, samt olika körskolor i Stockholms län.

Räkneexempel på körkortskostnader

Eleven vill ta 12 lektioner, genomföra alla obligatoriska moment samt gå på 5 timmar av lärarledda teorilektioner.

Total genomsnittskostnad för B körkort: 24 350 kr

• Synundersökning: ca 225 kr
    • Teorimaterial: ca 400 kr
    • 5 teorilektioner: ca 3500 kr
    • riskutbildning 1 & 2: ca 2850 kr
    • 12 körlektioner (80 minuter): ca 15 600 kr
    • Uppkörning och Teoriprov:  1775 kr

Kostnad för körkortspaket hos JP’s och körkortsprov : 19 975 kr

• JPS paket med 12 lektioner, teori 10 timmar, samt riskutbildningar: 18200 kr
    • Uppkörning och Teoriprov:  1775 kr

Genom att välja oss på JP’s så kan du vara trygg i att ditt körkort blir så billigt som möjligt!

Körkortets kostnader steg för steg

Steg 1: Teorikurs

Teorikursen är grunden i din körkortsutbildning. Hos JP’s trafikskola erbjuder vi en omfattande kurs som täcker allt du behöver veta för att klara teoriprovet. Du får tillgång till elevportalen och internetprov samt ingår 10 timmar teorilektioner i våra olika körkortspaket.

• Kostnad hos JP’s: 1100 kr

Steg 2: Körlektioner

Antalet körlektioner du behöver varierar beroende på din tidigare erfarenhet och hur snabbt du lär dig. Vi rekommenderar att börja med ett paket på 12 lektioner då det ger dig en stor mängd körtid under våra 80 minuiter långa lektioner som hjälper dig från början till slut med din körkortsutbildning.

• Kostnad för enstaka körlektion (80 min): 1300 kr
  • Totalt för rekommenderat paket (12 x 80 min) : 14200 kr, ca 1180 kr per lektion när du väljer paket.

Steg 3: Riskutbildning

Riskutbildningen är obligatorisk och består av två delar: en teoretisk och en praktisk del. Dessa kurser är utformade för att göra dig medveten om de risker som finns i trafiken.

• Kostnad för del 1 (teori): 800 kr
  • Kostnad för del 2 – halkbanan (praktik): 2300 kr

Steg 4: Kunskapsprov och Körprov

För att få ditt B-körkort måste du klara både ett kunskapsprov och ett körprov.

• Kostnad för kunskapsprov: 325 kr
  • Kostnad för körprov: 800 kr + 650 kr för bilhyra av trafikverket

Övriga kostnader

Det finns även andra kostnader att ta hänsyn till, såsom:

• Fotografering för körkortet: 80 kr
  • Synundersökning för körkortstillståndet: 150 kr
  • Ansökningsavgift till Transportstyrelsen: Gratis för B körkort

Sammanlagda kostnaden för B körkort

Den totala kostnaden för att ta ditt B-körkort hos JP’s trafikskola kan variera stort beroende på dina individuella behov och hur många försök som krävs för att klara proven. En uppskattad totalkostnad är mellan 15 000 kr och 25 000 kr, men kom ihåg att detta är en investering i din framtid.

Billigaste vägen till B körkortet

När du beställer vårt paket med 12 lektioner inklusive risk 1 + 2 och teori kan du få alla dina nödvändiga körkortslektioner och övningsmaterial för endast 15 600 kr, vilket är en riktigt bra deal för dig som vill ta körkort.

Ta körkort billigt och tryggt med JP’s Trafikskola

Att ta körkort är en viktig milstolpe i livet som kräver både tid och pengar, med JP’s trafikskola vid din sida så kan du ta körkort både billigt och snabbt utan att tumma på kvaliteten i vår utbildning.

Vi ser fram emot att välkomna dig som en av våra elever och hjälpa dig på vägen mot ditt körkort.

Vår långa erfarenhet och engagemang för elevens framgång utgör kärnan i vår verksamhet. Med över 20 år i branschen har vi utvecklat en djup förståelse för vad som krävs för att effektivt utbilda säkra och ansvarstagande förare. Vårt team består av passionerade lärare som är dedikerade till att erbjuda en personligt anpassad utbildning. Vi strävar efter att göra din väg till körkortet både trygg och prisvärd, med en utbildningsplan som är skräddarsydd för att passa just dina behov och mål.

Senast uppdaterad: 22 februari, 2024