Teoriprov körkort

För att ta körkort behöver du gå igenom ett par olika moment och vara godkänd på dessa, momenten för att få körkort är följande: Risk 1, Risk 2, Förarprov & Teoriprov. Många är just nervösa för teoriprovet då de känner sig osäkra på sin förmåga att uppnå ett godkänt resultat på den teoretiska delen av körkortet.

Vanliga frågor om teoriprovet

Detta är frågorna som våra elever oftast ställer till oss innan de ska ta teoriprovet, vi har samlat alla svaren för frågor kring teoriprov på denna sidan så att du som körkortstagare får en tydlig bild över teoriprovet.

Hur många rätt måste man ha för att klara teoriprovet?

För att klara teoriprovet måste du ha rätt på 52 frågor av de frågorna som gills på provet. För att se till att du klarar spärren för godkänt teoriprov så bör du se till att börja plugga i tid så att du hinner se över alla moment i inlärningen för teoriprovet.

Hur många frågor är det?

Teoriprovet består av 70 frågor varav 5 är testfrågor, dessa frågor gäller inte i slutresultatet och i din totala poäng för teoriprovet.

Hur lång tid får man på sig under teoriprovet?

Provtiden för teoriprovet är 50 minuter. Ett bra sätt för att se till att hinna med provet under prövotiden är att först bara svara på alla frågor och markera de frågor som du är lite osäker över. Därefter kan du gå tillbaka och se över de frågorna igen när du vet hur lång tid du har på dig att fundera innan prövotiden är slut.

På detta sättet slipper du hamna i en situation där du har funderat länge på många frågor och inser att du kanske bara har 5 minuter kvar att svara på 20 frågor till.

Hur mycket kostar teoriprovet?

Det kostar 325 kronor att ta teoriprovet hos Trafikverket. Tillhörande kostnader är foto 80 kr, tillverkning av körkortet 280 kr.

För en tydlig överblick kan du läsa: Vad kostar körkort?

Hur länge håller teoriprovet?

Teoriprovet är giltigt i 4 månader efter att du har fått godkänt på ditt teoriprov. Under denna tiden kan du köra upp flera gånger utan att behöva ta om teoriprovet.

Hur klarar man teoriprovet?

Det bästa sättet att klara teoriprovet är att plugga så mycket som man behöver, oftast har man en bra uppfattning om vad som krävs för att man själv ska känna sig säker på sin förmåga att klara teoriprovet. Vissa har det svårare och vissa har det enklare för just denna typ av prov och även för själva körkortsteorin.

Du bör därför anpassa din inlärning efter dig själv, känner du att det är enkelt kanske det räcker med att du pluggar lite själv varje dag i en vecka eller två innan teoriprovet. Är det däremot inte så självklart för dig så bör du ta extra teorilektioner på trafikskolan och även börja plugga hemma i god tid.

Läs även våra Tips för att klara teoriprovet.

Vart hittar jag ett gratis teoriprov?

Vill du testa dina kunskaper så hittar du ett gratis teoriprov hos oss på JP’s Trafikskola så att du kan få en känsla för dina styrkor och svagheter gällande körkortsteorin.