Tips till dig som ska ta körkort!

Stadskörning_ta_körkort

Vad är egentligen viktigt att tänka på när man ska ta körkort, och hur gör man det smidigast? Alla är vi olika i vårt sätt att inhämta information och lära oss nya saker, så det finns egentligen inget rätt eller fel i vilken ände man vill börja i. En del föredrar intensivkurs, andra föredrar att ta det i sin egen takt, och en del övningskör gärna mycket privat samtidigt som en annan kanske nästan uteslutande vill ta hjälp av en körskola. Nedan följer tips från oss som vi upplevt som uppskattade, som förhoppningsvis kan vara till nytta för många – även om det säkert inte är för alla!

Använd mobilen!

…Men förstås inte i bakom ratten. Vi gissar att du, precis som majoriteten av befolkningen, använder mobilen ofta! Därför vill vi börja med att tipsa dig om att du kan ta hjälp av appar så som Ta körkortÖvningskör och Vägmärkesspelet. Teoridelen är en av grundstenarna i vägen till ditt efterlängtade körkort, men vi förstår att det kan kännas motigt att inledningsvis sätta sig och nöta med en trave böcker. Om tröskeln är hög, varför då inte börja i en ände som är lite mer interaktiv och lättåtkomlig? Ta fram boken när du känner dig lite varmare i kläderna.

Kom igång med körningen

Huruvida man vill börja med teorin eller övningskörningen är förstås en smaksak – men att vara en duktig förare är alltid a och o. Därför rekommenderar vi att du börjar övningsköra på egen hand så fort som möjligt, i hur stor eller liten utsträckning som än passar dig, för att på så vis få känsla för bilen och trafiken! För att få övningsköra behöver du, tillsammans med den person du övningskör med, gå en handledarkurs. Kursen tar endast tre timmar, och sen är det bara att börja öva! Du är varmt välkommen att boka hos oss för bara 395 kr!

En långsiktig inställning till lärandet

Se inte på den kommande uppkörningen och teoriprovet som ett nödvändigt ont som bara ska nötas för att klara proven. Trafiksäkerheten – både för din egen, eventuella medpassagerare och övriga bilisters skull, är självklart jätteviktig. När du väl kommer ut i trafiken sen vill du förstås ha koll på och minnas hur det var man skulle göra i den där knepiga korsningen eller filen. Vi är övertygade om att det garanterat kommer kännas bättre om du, efter allt hårt arbete du lagt ner, känner dig helt trygg i dina kunskaper så att du är redo att anta dina nya möjligheter som bilförare.

Den sista punkten är kanske den viktigaste då den täcker in allt, och ligger till grund för kvalitén på såväl körteknik som teori. Med det hoppas vi att du ser vägen till ditt körkort som något roligt och att du samlar så mycket kunskap som möjligt på vägen dit! Vill du ta hjälp av en körlärare för att nå ditt mål? Då är du hjärtligt välkommen att provåka hos oss på JP’s trafikskola!