Detta gäller för handledare

jp_trafikskola

Vill du kunna agera handledare åt någon som ska ta körkort och undrar hur du ska gå tillväga? Då har du hittat rätt. Här berättar vi mer om vad du behöver veta.

Den som övningskör måste alltid ha en handledare med sig, antingen en körlärare via en trafikskola eller en legitimerad handledare för privat övningskörning, exempelvis en familjemedlem. Båda parter måste gå en introduktionsutbildning – både eleven och den blivande handledaren för att få tillstånd att vara med och övningsköra.

Krav som måste vara uppfyllda för att få bli handledare:

• Du måste ha fyllt 24 år
  • Både blivande handledare och elev har gått en introduktionsutbildning (handledarkurs), som sedan behandlas och godkänns av transportstyrelsen
  • Den blivande handledaren måste ha ett giltigt körkort i Sverige eller annat EES-land.
  • Eleven har ett kökortstillstånd som görs via Transportstyrelsen

Handledarutbildningen är ca tre timmar lång och kursupplägget är detsamma för elev som för handledare. Syftet för er båda är bland annat att ni ska lära er mer om vilka regler som gäller vid övningskörning, trafiksäkerhet samt vad målet med er körningen är. Elev och handledare måste inte gå kursen vid samma tillfälle!

Orsaker som gör att du inte får bli handledare:

• Om du brutit mot en viktig trafikregel som exempelvis fortkörning, och fått ditt körkort återkallat i mer än 3 månader under de senaste 3 åren
  •  Om du någon gång under se senaste tre åren haft alkolås kopplat till ditt körkort
  • Om du under de 3 senaste åren fått körkortet återkallat pga rattfylleri eller annat grovt trafikbrott

Läs mer om vårt kursutbud och boka en handledarutbildning hos oss redan i dag!